Стефан Пройнов: Нерон – Пристанище Остия

0
2777

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

Стефан Пройнов: Нерон – Пристанище Остия- една от най-красивите монети на Древният Рим безспорно е сечена от сената по времето на император Нерон. Нерон Клавдий Цезар Август Германик (на латински: Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus), по рождение – Луций Домиций Ахенобарб (лат. Lucius Domitius Ahenobarbus), известен под името Нерон, е римски император между 54 и 68 година, последният от Юлиево-Клавдиевата династия. В исторически план личността на Нерон най-често е свързвана с тирания и екстравагантност.

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

Той е известен както с редица убийства, включително и тези на майка си и доведения си брат, така също и като императора, който „свири, докато Рим изгаря“.

Пак той започва първите масови гонения на християните. Неговото управление се характеризира с прахосничество и популизъм. Но в Нумизматичен план по времето на Нерон са сечени едни от най-красивите монети.

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

Експертът на антично древно изкуство Стефан Пройнов твърди, че опожаряването на Рим е било доста спорен факт като все пак в Рим са живеели над един милион жители и проблемът със застрояването е бил голям. В крайна сметка Рим е бил най-големият мегаполис за времето си, което идва да ни напомни, че в този град планирането е било толкова прецизно и в крайна сметка кварталите, които изгарят от големият пожар по времето на Нерон са били бедните квартали с ниско строителство къдото не е имало изградена канализация нито водопреносна мрежа, нито пожарни станции както в богатите кварали. На практика този пожар позволява едно обновление на Рим и на негово място по-късно виждаме, че се появят няколко етажни сгради. Монетата на остия е комуникация със света и хората.

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

Остия, което означава „уста“ на латински, е първата колония в Рим през 7 век преди новата ера и основното пристанище през републиканските времена. Разположена в устието на река Тибър, Остия е била удобно разположена, за да улесни лесното доставяне на стоки до империята, но е имала някои основни ограничения, дължащи се на пясъчни плитчини, които са пречели навлизането на големи кораби.

Това означаваше, че стоките трябва да бъдат разпределени на по-малки кораби и лодки, способни да преминат това е неефективен процес, които довежда до значителни спорове. Но тези стоки са освен били от съществено значение за всички големи вътрешни градове, пристанищата не само в античността, но и днес са едни от най-предизвикателните от всички инженерни проекти, изискващи огромни средства за изграждане и за поддръжка.

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

Император Юлий Цезар – Август иска да разширят и подобрят пристанището, но разходите са били астрономически и едва по времето на Клавдий империята започва дейности по раширяване на пристанището на Остия. През 42 г. след новата ера Рим изпитва огромен недостиг на зърно, недостига на зърно създава повратна точка, която принуждава създаването на изкуствено пристанище в Остия. Това ново пристанище ще подкрепи целогодишни доставки, освен военни подобрения, опростяване на транспорта и рационализирана търговия.

Дизайнът на пристанището е във формата на полукръг, амбициозно заобиколен от две големи каменни стени в морето, които са използвани като вълнолом и за да защитят пристанището. Нови докове са изградени в северната страна по посока река Тибър и свързани с пристанището чрез два канала. Като част от строителния процес, една от показните баржи за удоволствие на Калигула била потопена, и запълнена с хоросан. Цялото пристанище било украсено с мрамор и красиво изградено, изпълнено с великолепни стенописи и статуи.

Проектът за изграждане е бил огромно начинание и споменаван от много древни автори. Строителството е окончателно завършено при Нерон през 64 г. сл. Когато проектът от този мащаб бил завършен тогава и отсечена тази монета по повод пускането в експоатация на пристанището Остия. Пристанището Остия не само гарантира подобрение в римския живот, но и потвърди международната им известност като инженери. Пристанището на Остия показва пред светът високият стандарт на Рим и неговото великолепие. Мнозина считат, че пристанището на Остия – сестерция е една от най-атрактивните монети, отсечени от Римската империя, отбелязваща и празнуваща завършването на това голямо ново пристанище. Завършването му е в идеален момент, тъй като управлението на Нерон извежда гравирането на римски монети до нови художествени висоти.

През същата година като завършването на пристанището на Остия, Нерон пуска нова парична реформа, която въвежда отново деноминацията на сестерцията, която била спряна от управлението на император Клавдий.

Тези монети сечени от сената са големи като номинал и на реверса – обратната страна , гравьорите могат да работят творчески, проектирайки многобройните проекти и успехи на империята. Този тип показва невероятно подробна сцена на дейност, която се провежда в пристанището. Вълноломът образува периметъра на монетата, като който има за цел да регулира водата, за да поддържа спокойно пристанището. Портиките на кея вляво представляват складовете и офисите, през които е преминавал вносът на зърнени храни в града, а отдясно фишовете представляват доковете. Има някои разновидности на обратните матрици от този тип, като някои монети показват повече кораби от други.

Тази конкретна монета показва седем кораба, вариращи от големи търговски кораби до малки транспортни кораби. Стефан Пройнов, експерт по антично и древно изкуство, казва, че погледната под микроскоп тази монета има зашеметяващо ниво на детайлност, дори до най-малките човешки фигури, като екипажът на корабите, които опъват платната им. В горната част на монетата статуя на Нептун, богът на морето, наблюдава пристанището от върха на фар. Има два кораба, които влизат в пристанището покрай статуята, левият с пълно платно и десният с видими няколко моряци, застанали на палубите с изтеглени гребла.

Стефан Пройнов: Нерон - Пристанище Остия

В центъра е изобразен голям кораб с моряци, които навиват платната, един на палубата вляво, управляващ въжетата, и дори двама на върха на мачтата и един, изкачващ се на такелажа вдясно. Вляво могат да се видят два кораба, вързани на доковете със свалени платна. На долния кораб е показан подвижен мост, достигащ от кораба до дока с много фигури, преминаващи към дока. Вдясно се намира допълнителен голям ветроход с кораб със свалени платна. Най-малкият кораб най-близо до входа на река

 

Тибър в дъното на монетата има гребла във водата за по-голяма маневреност в пристанището. Задвижван от малък екипаж от шест до осем души, тази лодка вероятно е един от корабите, използвани за ферибот за разтоварване на стоки нагоре по реката до Рим. На входа е показана голяма, чудесно проектирана легнала статуя на бога на река Тибър, която държи кормило и делфин.

В монетата са показани както точни, така и абстрактни изображения на различни елементи на пристанището. Различните размери на статуите от двете страни на пристанището са показани в перспектива, но някои художествени свободи са взети с дизайна на кея, показан увит около монетата, като основното внимание е дизайнът, който изглежда приятен в кръгло и ограничено пространство . Въпреки добре изпълненото развитие на пристанището, пристанището все пак в крайна сметка потъва, пресъздавайки първоначалните условия на пясъчни отлагания, които е проектирано да заобиколи. Между земетресенията и епидемията от малария в околността Остия трябваше да бъде изоставена и последните останали жители са били преместени през 800 г. сл. Хр.

В крайна сметка мраморът от Остия е използван повторно в катедралите в Пиза, Флоренция, Амалфи и Орвието. Наклонената кула в Пиза е построена изцяло от материали от Остия. Както нашите пра баби и дядовци са си строели къщите от византиските калета, шегува се Пройнов.

Руините и стенописите все още са великолепно запазени, а кръговият дизайн на пристанището е вдъхновение за много големи проекти, включително строителството на Микеланджело на „Свети Петър“ във Ватикана. Иновативният му дизайн е служил на Римската империя в продължение на стотици години, а пристанище Остия наистина заслужава отличията, дадени му днес, и нашето възхищение от изобразяването му на този известен сестерций. Остия е била толкова важна за Рим, че там е имало по един легион, който да охранява пританището. Все пак Рим е бил толкова голям за времето си, че никой император няма да се задържи на власт, ако нещо се случи с доставките на храна и продукти! Монетата на Нерон на Остия има няколко разновидности на ревера – аз ви представям, най-красивият и атрактивен от тях.

За Вас публикува Стефан Пройнов, надявам се, че съм ви бил полезен!

Виж още от:  bul.press

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук